Personer jag aldrig slutar fundera över..

Inlägg från världens bästa bloggare.

Har ni någon gång känt er lite "utanför" i en konversation när era tjejkompisar pratar skit om personer som inte kan höra samtalet? Har ni känt att ni inte velat ta del av samtalet pga allt skitsnack de säger om den utsatta personen? Det har i alla fall jag, väldigt ofta. Oftast försöker jag inte bry mig. Men ibland kan jag inte undgå att sätta ner en fot och be de tänka efter innan de pratar sin strunt. Tyvärr är vi tjejer oftast "bättre" och flitigare på att snacka bakom ryggen på folk. Jag erkänner, jag har inte alltid varit den ärliga personer som jag anser mig vara. När jag var yngre påverkades jag av grupptryck, som alla andra och pratade då också strunt bakom folks ryggar. Även om folk jag verkligen litade på och gillade! Jag hade även mycket fördomar, otroligt mycket fördomar och som jag sa tidigare - folk har påverkat mig. För vi människor fungerar så, särskilt när vi är yngre. Då är vi mycket lättpåverkade och tar in så mycket intryck från andra personer.

Under den senaste tiden har jag bildat mig en egen uppfattning om saker och ting. Jag låter inte folk påverka mig på ett sätt som jag tillät förut. Jag har hittat mig själv och är glad för att vara den personen jag är idag. Med hedern i behåll kan jag säga att jag inte ser ner på personer som på ett eller annat sett är "annorlunda" om man nu kan säga så. Egentligen finns det ingen människa som är normal eller så kallat "perfekt". Alla är vi olika och har olika karaktärer. Och tur är väl det? Sedan kan jag även säga att jag inte snackar skit bakom folks ryggar. Inte om jag har anledning till det. Jag blir som en vanlig person irriterad på folk ibland, det är helt naturligt och då kan det ploppa fram ett eller annat ord som jag kanske egentligen skulle hållit för mig själv... Men jag står för det jag sagt. Men jag pratar inte strunt om folk som står mig nära eller om folk jag inte känner eller tror mig känna som många annars brukar göra...

I ridsporten finns det en hel del synpunkter och fördomar. Tex, om man sticker ut från mängden så tror vissa att man tror man är bättre en alla andra. Det är en vanlig syn på folk! Typiskt vi människor som tycker att "allt ska vara som det alltid har varit". Om någon skulle komma in och hoppa med en chockrosa kavaj så skulle säkert en hel del tänka "vad fan är det där för lustigkurre?!". Eller hur? Jag skulle istället tycka "shit vad modigt av den där tjejen/killen att våga testa något nytt och fräscht!". All respekt åt personer som vågar sticka ut och bryta trender och helt enkelt vara sig själva.

Det finns också de som ser ner på personer med "icke märkesutrustning" på tävlingar. Vissa tänker då säkert "vad är det där för skogsmulle, hon/han hör inte hemma på tävlingsbanan" eller "har hon/han inte råd med snyggare och bättre utrustning?!". Jag bryr mig inte om du kommer inridandes på ett icke märkesschabrak eller inte. Bara du själv trivs med det du har.
image description
Det är inte bara de ryttare med icke märkesutrustning som drabbas av dessa tankar. De ryttare som rider i maffig märkesutrustning får också en "stämpel" att det är dryga, snobbiga och bortskämda snorungar. Många får tanken om dom att de tror att de är bättre en vad de egentligen är med mycket märkesutrustning. Att de blir bra ryttare tack vare utrustningen. Jag som har ganska mycket märkesutrustning tänker inte så om mig själv. Den största anledningen till att jag köper märkesutrustning är för kvaliteten, den är oftast bättre. Sedan köper jag det som jag själv tycker är snyggt. Vare sig det har ett känt märke eller inte. Men oftast är märkesutrustning lite lyxigare och har mer detaljer och det är det jag faller för.

Och nu till detta med "bortskämda" barn. Många retar sig på dom. Många tror att bara för att man har märkesutrustning är man bortskämt. Men som jag, som har betalat i stort sett all utrustning själv och som betalat mina hästar själv och betalar deras stallplats osv själv - är jag bortskämd? Och till de som är bortskämda, varför ska man tycka illa om dom? Det är väl bara skönt för dom att få det dom vill ha! Grattis till dom säger jag. Personen i frågan eller deras föräldrar har säkert jobbat ihop sig framgången. Varför då inte låta dom unna sig lite? Så länge personerna inte blir arroganta eller liknande så tycker jag att dom har all rätt i världen att unna sig saker!

Nej usch, det finns för mycket fördomar i denna värld! Lyssna på intervjuer med självaste Gaga så får ni säkert en annan syn på livet. Ni kommer bli gladare och trevligare personer, jag lovar :)
/Linn Strelin

Kommentarer
Postat av: Malou

otroligt bra text asså! det finns alldeles för mycket fördomar, bara man sticker ut så får man direkt en stämpel på sig om hur man är, trots att man inte vet hela sanningen... så synd att det är så!

2011-12-13 @ 16:18:58
URL: http://maloousan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0