Att inte kunna säga nej

Idag på svenskan så skulle vi skriva det vi kom att tänka på när våran lärare skrev upp "Att inte kunna säga nej", så här är det jag skrev.. :)


Hur svårt kan det egentligen vara att säga nej? Det är ett enda ord. Ett ord som kan få dig att må så himla mycket bättre i olika sammanhang. Ett ord som kan få dig att känna att du har makt över dig själv.

Många människor har svårt för att säga nej för att de är rädda för att såra andra. Det ska inte vara svårt att säga nej, för att det är något man måste kunna säga när man inte vill.

Jag vet att det är många som blir utnyttjade på grund av att de inte kan säga nej. Jag blir arg när jag tänker på människor som inte kan säga nej, som inte vågar stå upp för sig själva. De råkar illa ut av människor som kör över dom. Världen vi lever i är så otroligt orättvis, det är de starka överlever. Men ska det vara så, att det är de starka som överlever? Ska man inte hjälpa varandra? Det är inte rätt att ställa sig ovanpå någon annan pågrund av någon annans osäkerhet. 

Jag tror att den största anledningen till att man inte vågar säga nej är för att man är osäker. Varför blir man då osäker? Hur många tonåringar får inte kommentarer om sitt utséende varje dag? Hur många gånger tänker man inte på kvällen på allt det dåliga på sig själv istället för att tänka på allt de bra? För om man tänker efter får man mest komplimanger och inte kritik. Att vara tonåring i dagens samhälle är allt annat än lätt, varje dag möts man av nya utmaningar som inte är så lätta att ta sig igenom.

Om man är så osäker att man inte kan säga nej, så bör man nog prata med sina vänner och sin familj. Man kan inte må bra när man inte kan säga ett sådan enkelt ord som nej. Man kan inte må bra när man varje dag blir utnyttjad. Man kan inte må bra när folk kör över en som man vore en väg.

Kommentarer
Postat av: Malou

Grymt inlägg! Jag är än av dom som inte kan säga nej men förut gick jag bara runt och var tyst medans nu pratar jag faktiskt om det med mina vänner och familj och det har blivit så mycket bättre fastän att det fortfarande är svårt! <3

Jag vet egentligen inte va det är som gör att jag inte kan säga nej, man antagligen för att jag är ganska osäker och för att jag tror att jag kan såra någon! När jag väl säger nej så kan jag bli osäker och då försöker jag hela tiden förklara mig fastän att det inte behövs, haha! Men bättre har jag blivit! <3

2011-11-21 @ 17:14:18
URL: http://maloousan.blogg.se/
Postat av: Patricia

HEJ AMANDA, DET ÄR DIN KOMPIS PATRICIA SOM SKRIVER! DU KAN KOMMA TILL MIG IMORGON, SÅ DÅ ÅKER VI HEM EFTER SKOLAN OCH PLUGGAR OCH SÅ. TA MED KLÄDER TILLS ONSDAG OCH SÅ DÅ, FÖR DÅ GÄLLER DET!

PÖSS OCH HEJ VI HÖRES SEDAN!!!!!!!!!!!! :DDDDD :D:D:D:D :D:D:D:D <33333333333333333333333333333333333333333333



2011-11-21 @ 19:57:09
URL: http://minponnyochjag.webblogg.se/
Postat av: Malou

Amanda du får allt börja blogga mer! Jag är ju beroende av den!! <3

2011-11-21 @ 22:14:22
URL: http://maloousan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0