Svåra hästar/enmanshästar

En sak jag har funderat ett tag på, är att det är väldigt många som vill få sina hästar att framstå som svåra och såkallade enmanshästar. Är det bra att ha en svår häst/enmanshäst? Många använder det som ett "skäl" till att inte låta andra rida deras hästar, kanske pga att de inte vill se någon rida hästen bättre, kanske pga av andra orsaker.
Men om man pratar om hur svår sin häst är och därefter låter någon rida hästen, och hästen inte är svår..? Awkward. Så anser jag det iallafall.

Ida Alaiso & Lucky

Lite lulligt men det jag menar är - varför vill man få sin häst att framstå som svår/enmanshäst?
Jag bestämmer helt & hållet vem som ska rida mina hästar, mina hästar är inte enmanshästar och de är inte komplicerade såvida man inte kräver så mycket av dom. Men KAN man rida så kan man även rida dom, det tar ju alltid en liten stund att rida in sig på en häst. Skulle jag sätta upp en nybörjare på Lucky tillexempel, som bara red lugnt i alla gångarter hade han inte gjort någonting. Hade personen däremot försökt jobba honom hade han gjort allt för att slippa och tro mig, han kan lura en totalt. Det tar ett tag att märka när han jobbar på riktigt.

Ida SJ & Lucky

Jag tycker att det finns inte en enda häst som är en enmanshäst, eller för svår för någon annan. Men, det ska ju alltid finnas människor som tycker deras häst är svårast och det kanske dom är, för just DOM. Men sedan finns det ju alltid människor som klarar av sådana hästar bättre än någon annan, det är så världen fungerar.

Jag tycker att det är bra att låta så många (som är schysstast mot hästen också SÅKLART!!) rida sin häst. Jag skulle däremot inte sätta upp någon som är för stor för hästarna, självklart inte, men jag menar såna som jag vet han klarar att bära. Jag låter i princip alla mina vänner rida mina hästar - dels för att jag tycker det är kul att de får bilda en egen uppfattning om mina hästar och att jag tycker det är kul att se dom från marken, hur de jobbar.

Men som tur är så är vi alla olika, och glöm inte att detta är MINA åsikter.

Pusspuss :)

Kommentarer
Postat av: Josefine

Oerhört bra skrivet! Jag har fått känslan av att Fantasia är lite av enmanshäst.. hmm, kanske ska ta och göra ett inlägg om det, det finns många orsaker itll varför jag tror/tycker hon är det :)

2011-11-08 @ 22:23:42
URL: http://fantasias.blogg.se/
Postat av: Malou

Jätte kul inlägg verkligen! Men det här med enmans häst behöver ju verkligen inte betyda att hästen är för svår, Deddan skulle jag nog kunna kalla för enmanshäst men det är inte för att jag tror att han är för svår för någon utan att han blir så spänd av nya ryttare, väldigt duktiga ryttare har ridit honom men han går likadant med alla och det har inget att göra med kunkapen hos ryttaren utan att man måste lära känna varandra först vilket tar väldigt lång tid :) <3

2011-11-09 @ 07:47:22
URL: http://maloousan.blogg.se/
Postat av: rebecca sörensen

jättebra skrivet! Ligger mycket i det du säger. "Min" häst är lite som du skriver att lucky är, fast hon kan bli väldigt stark också. Men om man kräver ngt av henne så kan hon bråka å börja småstegra/sparka lite och då får man absolut inte bli rädd för det är ju inte bra om hon vinner. Just därför kan inte alla rida henne, men är man inte rädd så är det ju verkligen inga problem :)

2011-11-09 @ 08:54:06
URL: http://beccasorensen.blogg.se/
Postat av: Ida

Bra skrivet! Jag tycker också det är bra när kompisar låter en rida ens häst/hästar, för man får rida så många olika hästar och det är inte alls kul att bara rida sin egen hela tiden. Jag blev så glad när du sa att jag skulle få hoppa på Lucky! Och tack vare att du peppade mig så vågade jag trots att jag var jätterädd innan. Efter det började min hopprädsla försvinna och veckan efter hoppade jag 70cm med Hildur, något jag ALDRIG trodde att jag skulle göra med henne. Tack Amanda!<3

2011-11-09 @ 09:07:21
URL: http://missalaiso.blogg.se/
Postat av: ida sandberg johansson

Jag tyckte det var jättekul att rida Lucky och alla andra dina hästar som jag har ridit typ Qlempan haha men aah det var också vääldigt kul :) ska bli himla kul att rida Kiwi sen också. Jag tycker det är kul när folk rider "mina" hästar som alltså har varit typ Billy och jag menar, du red ju Billy mycket bättre än jag och det var ju inte så kul men när du vet hur man ska jobba honom, då kan ju du lära mej hur jag ska göra :) Sen är ju Billy lite som han är när man ska hoppa osv men det är ju inte någon annan av mina kompisar som iINTE kan rida honom. Jag tycker man ska låta sina kompisar rida sina hästar, kanske inte varje gång men några gånger då och då ändå om man följer med en till stallet lixom ::)) Så tycker jag :)))

2011-11-09 @ 09:19:49
URL: http://idaasponnyblogg.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag kan erkänna att min häst är svår. Jag fick henne ta över henne då de förra ägare blev avkastade. Inte för att jag är bättre ryttare, utan för att jag funkar bättre med henne. Jag skulle gärna att andra skulle rida henne ibland, men litar inte på att hon i alla lägen skulle sköta sig. Skulle aldrig riskera någons säkerhet för att visa "att min häst minsann kan ridas av alla". Så tänker jag men jag förstår absolut vad du menar :)

2011-11-11 @ 17:26:11
URL: http://fotopaulina.blogg.se/
Postat av: Moa

Bra skrivet, håller verkligen med! :)

2011-11-11 @ 17:41:02
URL: http://emryttarna.blogg.se/
Postat av: Julia

du är den enda av alla som skriver om detta ämne som förstår vad enmanshästar är.. Bra skrivet :)

2011-11-11 @ 18:45:44
URL: http://rsjulia.blogg.se/
Postat av: Hanne

Jag tycker det är super att låta någon som ÄR BÄTTRE än dig själv rida hästen ibland, ännu bättre är det som du får Se hur det skall se ut när en som kan bättre än du rider om du förstår vad jag menar. :)



Sen är det alltid mer än bra att rida många olika hästar eftersom ingen häst är den andre lik, man måste ge olika signaler till olika hästar, koppla samman hjälperna på olika sätt :)

2011-11-11 @ 21:37:24
URL: http://coronaonslow.blogspot.com
Postat av: Ida

Riktigt bra tanke! Tog dig i inspiration och skrev lite om enmanshästar jag med ;)

2011-11-11 @ 23:14:31
URL: http://sorbu.blogg.se/
Postat av: Klara

Bra skrivet! Är så trött på allt detta tjat om hur svåra folks hästar är, det är väl inget att "skryta" om? Och skulle man lyssna på detta skitsnack så skulle alla hästar vara enmannahästar som bara ryttaren i fråga klarar av. Hur realistiskt är det?

Det är nog snarare vanligare att en häst är en enmannahäst i hanteringen.

2011-11-12 @ 00:23:51
URL: http://qlaralinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0